‘Betalingsproblemen consumenten stapelen zich op’ hoe ga je hiermee om als intermediair?

Auteur: John Vennix          Publicatie datum: 15-11-2022          Krediet Service Center

 

Door de toenemende vaste maanduitgaven kampen steeds meer huishoudens (42%) en alleenstaanden (37%) met betalingsproblemen in 2022. Steeds meer mensen ontvangen betalingsherinneringen en treffen regelingen omtrent het betalen van schulden. Consumenten lossen hun betalingsachterstanden op door geld van de spaarrekening te halen, geld te lenen bij familie of door een voorschot te vragen op het salaris. Het Nibud maakt zich in het bijzonder zorgen over jongvolwassenen onder de 35 jaar. Het Nibud presenteerde haar rapport Rondkomen en betalingsproblemen 2022. In dit artikel gaan we in op de belangrijkste uitkomsten rond de betalingsproblemen in 2022 en leggen we uit hoe je hier als intermediair op kan inspelen. 

Oplossing voor betaalachterstanden

Meer dan één derde van de huishoudens ontvangt op dit moment betaalherinneringen, hiervan heeft 21% van de mensen een betalingsregeling kunnen treffen en hebben 10% van de huishoudens een voorschot gevraagd op het salaris. Gelukkig zijn er wel oplossingen om je niet verder in de schulden te werken of zelfs schulden te voorkomen. Belangrijk is, is dat de consument goed advies krijgt over de mogelijkheden die zij nog hebben en welke rol Krediet Service Center (KSC) hierin kan spelen voor jouw klanten.

Krediet Service Center (KSC) heeft ervaring met verschillende consumptieve kredieten, zo ook het BBZ-krediet en het overbruggingskrediet. Dit zal een uitweg kunnen zijn voor jouw klanten om aan hun betalingsverplichtingen te kunnen voldoen. In 2023 komt de overheid wel met een oplossing. Namelijk een koopkrachtpakket en het energieplafond, maar dit zal niet voor iedereen de oplossing zijn.

Het juiste advies geven aan jouw klant is van belang, wanneer het gaat over de oplossingen met krediet omtrent betalingsproblemen. Krediet Service Center (KSC) helpt met onafhankelijk en vrijblijvend advies om te kijken waar de mogelijkheden liggen bij jouw klanten om geld te lenen. Veelvoorkomende betalingsachterstanden zijn de zorgverzekering, te laat betaalde rekeningen, water, huur/hypotheek en energierekeningen, concludeerde het Economisch Bureau.

Oplossing voor betaalachterstanden

Meer dan één derde van de huishoudens ontvangt op dit moment betaalherinneringen, hiervan heeft 21% van de mensen een betalingsregeling kunnen treffen en hebben 10% van de huishoudens een voorschot gevraagd op het salaris. Gelukkig zijn er wel oplossingen om je niet verder in de schulden te werken of zelfs schulden te voorkomen. Belangrijk is, is dat de consument goed advies krijgt over de mogelijkheden die zij nog hebben en welke rol Krediet Service Center (KSC) hierin kan spelen voor jouw klanten.

Krediet Service Center (KSC) heeft ervaring met verschillende consumptieve kredieten, zo ook het BBZ-krediet en het overbruggingskrediet. Dit zal een uitweg kunnen zijn voor jouw klanten om aan hun betalingsverplichtingen te kunnen voldoen. In 2023 komt de overheid wel met een oplossing. Namelijk een koopkrachtpakket en het energieplafond, maar dit zal niet voor iedereen de oplossing zijn.

Het juiste advies geven aan jouw klant is van belang, wanneer het gaat over de oplossingen met krediet omtrent betalingsproblemen. Krediet Service Center (KSC) helpt met onafhankelijk en vrijblijvend advies om te kijken waar de mogelijkheden liggen bij jouw klanten om geld te lenen. Veelvoorkomende betalingsachterstanden zijn de zorgverzekering, te laat betaalde rekeningen, water, huur/hypotheek en energierekeningen, concludeerde het Economisch Bureau.

Hypotheek en huur

Door de stijging in vaste maandlasten kan het voor jouw klanten lastig zijn om aan de maandelijkse hypotheekkosten of huurkosten te voldoen. Wanneer hierbij een achterstand zich voordoet, dan kan dit invloed hebben op de recht van de renteaftrek bij jouw klant. Hierom is het belangrijk de klant het juiste advies te geven en verschillende mogelijkheden te bespreken om dit te voorkomen. Hier kan Krediet Service Center (KSC) jouw kantoor mee helpen. Wij kunnen de mogelijkheden van consumptief krediet voorleggen aan jouw klanten om samen tot de beste oplossing te komen, zodat je klant tevreden is.

Jongvolwassen (35-)

Vooral jongvolwassenen hebben betaalachterstanden, de inflatie en stijgende energieprijzen hebben veel invloed op deze leeftijdscategorie. De groei hierin is enorm ten opzichte van voorgaande jaren. Terwijl jongvolwassenen de toekomst zijn van Nederland en de potentiële doelgroep voor hypotheken. Veel jongeren willen hierom zo snel mogelijk van hun betalingsachterstanden afkomen of voorkomen dat ze achterstanden oplopen, zodat ze later nog in aanmerking komen voor een hypotheek. Hierom is het belangrijk dat ze tijdig worden geholpen, zodat ze later geen problemen hebben bij een hypotheekaanvraag. Hierom is een lening misschien de oplossing, zodat de jongvolwassenen in de toekomst een hypotheek, zonder moeite, kunnen aanvragen. Schakel hiervoor de hulp in van Krediet Service Center (KSC) en geef de jongvolwassen het beste advies dat beschikbaar is over krediet.